#Nyheter

”Det bästa är relationen med kunderna”

”Det bästa är relationen med kunderna”

Att träffa kunder, lyssna av deras behov och därefter leverera en optimal lösning för just dem är det bästa Jens Alftin vet. Han har arbetat med försäljning i olika branscher hela sitt vuxna liv och kan inte tänka sig ett roligare jobb. De senaste sex åren har han jobbat som säljare på Kontorscenter i Söderhamn och stormtrivs.

Jens är född och uppvuxen i Bollnäs men bor sedan ett antal år i Söderhamn. Jobbet på Kontorscenter fick han genom sitt stora intresse och engagemang inom bandy. Jens har tidigare både spelat och varit tränare i Bollnäs Gif Bandy. Efter flytten till Söderhamn har han tränat Broberg och är nu sportchef i klubben på fritiden. Kontorscenter var sponsorer till Broberg Bandy och på den vägen är det.

Idag säljer Jens kontorsmaskiner till företag runt om i Sverige. Allt från det lilla hemmakontoret till komplexa lösningar för större företag. I normala fall innebär jobbet många resor och kundbesök men på grund av pandemin sköts det mesta online sedan i våras.

- För mig som gillar att träffa mina kunder på riktigt är det såklart trist att behöva ha möten via en skärm, säger Jens. Även om det är tidseffektivt och sparar på miljön, blir känslan inte riktigt densamma. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Kontorscenter är återförsäljare av Canons kompletta maskinutbud. De är offensiva och ligger i framkant vad gäller teknisk utveckling. Att ha en sådan samarbetspartner i ryggen ger Jens trygghet i säljarbetet.

- Det är viktigt för mig att kunna stå för de produkter jag säljer säger Jens. Jag vet att Canons maskiner håller högsta kvalitet och det är roligt att kunna erbjuda det bästa på marknaden till våra kunder. 

När Jens träffar en ny kund börjar alltid samtalet med en behovsanalys. Det är inte alltid kunden vet vad hen behöver. Jens ställer frågor om allt från hur många anställda och hur många kontor företaget har till hur de vill att maskinen ska fungera och vilka funktioner de behöver. Baserat på svaren kan Jens sedan föreslå en lösning som passar just den kunden.

- Utbudet av kontorsmaskiner med olika funktioner och tilläggstjänster är stort idag. Som kund kan det vara svårt att sätta sig in i allting, berättar Jens. Om man har maskiner av samma varumärke kan man med hjälp av en mjukvara koppla ihop företagets samtliga skrivare i ett system och få överblick och kostnadskontroll. Skrivare har funktioner som Säkra Utskrifter, Follow-Me Print och andra molntjänster av olika slag.  

Även befintliga kunder kan behöva köpa nya maskiner då de befintliga slutat fungera eller utveckla sin befintliga maskinpark om behoven förändras.

- Då Kontorscenter är en av Canons återförsäljare har vi tillgång till deras Business Centers runt om i Sverige. Det gör att vi kan tillhandahålla snabb service till samtliga våra printkunder över hela landet, säger Jens.

Förutom kontakten med kunderna är kollegorna på kontoret något Jens uppskattar med jobbet.

- Vi är ett sammansvetsat gäng som ställer upp för varandra. Det är aldrig några problem. Eftersom vi har flera olika verksamhetsområden inom företaget och jobbar på olika orter samarbetar vi ofta kring kunderna. Kan jag som säljer kontorsmaskiner tipsa mina kunder om att vi även säljer möbler och konferenslösningar gör jag givetvis det! Det är bara roligt!


Namn: Jens Alftin
Roll på Kontorscenter: Säljare print
Ålder: 51 år
Intressen: Umgås med familjen, bandy och golf

Tillbaka

dela